Hur handlar jag? / Köpvillkor

Att handla på barnsängar.se är enkelt och säkert!

barnsängar.se är ansluten till Europas största och säkraste betalsystem genom Klarna! Med klarna väljer du själv hur du vill betala. Du kan välja att betala med kreditkort, avbetalning, faktura 14 dagar eller direktbetalning från ditt bankkonto direkt!

Har du frågor om våra produkter ringer du vår kundtjänst på 073-59 59 759 eller mailar oss på order@lajbansson.se

Trevlig shopping!

Vanliga frågor / köpvillkor!  

Jag har lite frågor om en produkt. Vad ska jag göra?

Du kan nå oss på telefon 073 – 59 59 759 vardagar 10.00-14.00, övriga tider är mail effektivast.
Eftersom vi oftast befinner oss på lagret och packar orders kan det hända att ingen svarar, försök då ringa senare eller skicka ett mail istället så återkommer vi så snabbt som möjligt.

Hur lång är er leveranstid?
Order som läggs på vardagar innan 12.00 skickas normalt samma dag (ej högsäsong där det kan ta några dagar extra) om alla varor finns i lager och når dig oftast sedan nästkommande vardag. Beställningar mottagna på fredagar, lördagar och söndagar kommer att behandlas påföljande måndag. Dessa leveranstider förutsätter dock att varorna du beställt finns i lager.

Vad kostar frakten?
Vi har en fast fraktkostnad på 49 kr oavsett hur mycket du beställer. Vid ett totalt ordervärde över 500 kr skickas varorna fraktfritt.

Jag måste ha varan innan ett visst datum. Går det att lösa?`
Vi levererar oftast inom 1-2 arbetsdagar, men om du känner dig osäker och vill veta om vi kommer att kunna leverera innan ett visst datum, kan du maila eller ringa oss så ger vi dig besked.

Kan man hämta varan hos er och slippa frakten?
Ring eller maila så kan säkert komma överens om en hämtning.

Skickar ni till andra länder än Sverige?
Vi kan skicka inom Europa, fraktavgiften skiljer sig dock från vår ordinarie. Maila oss för mer information.

Finns varan i lager?
Finns varan inte i lager står detta uttryckligen. Då kan du förhandsboka varan genom att ringa eller maila oss!

Kan ni kontakta mig när varan kommer in i lager?
Ja, det kan vi. Maila oss så kontaktar vi dig när varan kommer in i lager igen.

Hur kan man betala?
Vi erbjuder betalning mot faktura, delbetalning, direktbetalning, bankkort/kreditkort. Allt sköts av vårt partner- Klarna.

Får jag ångra mitt köp?
-Javisst, enligt svensk lag har du 14 dagars ångerrätt vid distansköp. Du får returnera varan förutsatt att den är helt oanvänd och i obruten förpackning. Du måste dock stå för returportot som är beroende på vart du bor.

Min produkt gick sönder eller var inte som utlovat. Vad ska jag göra?
Maila oss och beskriv vad som hänt. Skicka dock inte tillbaka en produkt utan att först ha kontaktat oss och fått din retur godkänd.

Kan ni sponsra min blogg eller tävling?
Maila oss information om din blogg eller tävling.

Får jag använda era produktbilder på min blogg eller i ett reportage?
Självklart får du det. Ange dock alltid oss som källa när du använder våra bilder. Behöver du bilder med högre upplösning för tryckt material, så ordnar vi det inom 24 timmar. Bara maila oss med en lista på produkterna som är aktuella.

Jag tillverkar eller distribuerar en jätterolig produkt. Vill ni köpa in den?
Det är mycket möjligt. Maila oss med komplett prisinformation och allt annat som du tycker vi behöver veta, så hör vi av oss.

Jag har frågor om min faktura som jag har fått från klarna (ej produkterna) vem ska jag kontakta?
Du ska ringa direkt till Klarnas kundtjänst på telefon 08-120 120 30 och förklara ditt problem för dom.

Vilka skickar mitt paket?
Ditt paket skickas av Posten, DHL eller LGT-Logistic beroende på storlek. Vi avgör vilken transportör vi använder eftersom storleken på ditt paket är avgörande.

Köpvillkor

Dessa köpvillkor är tillämpliga i fall Svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med desamma. För privatkonsumenter gäller Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen, och för företag – Köplagen. Köplagen är, till skillnad från Konsumentköplagen, dispositiv vilket innebär att företag kan avtala annat än vad lagen föreskriver.

Orderbekräftelsen genereras automatiskt av barnmöbler.se databas utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand.

Är beställaren under 18 år skall målsmans tillstånd inhämtas av beställaren innan köpet genomföres. Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att vi lider ekonomisk eller annan skada polisanmäles.

Alla priser är i svenska kronor (SEK) och inklusive moms (25%). Priset som gäller vid beställningstillfället är det som gäller även vid leveranstillfället med reservation för systemfel, skrivfel och prisändringar pga. väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms.

Normal leveranstid på leksaker är 1-3 arbetsdagar (vardagar) efter det att vi har mottagit din beställning. I de fall en vara måste beställas från leverantör kan leveranstiden vara något längre.

Under högtider som jul kan leveranstiden vara 3-4 dagar på grund av hög belastning.

I Fraktkostnaden vid beställning av barnmöbler och barnsängar ingår oftast frakten i priset. Vid en retur av t.e.x en barnsäng är det inte 49:- respektive 79:- som frakten kostar. Kostanden är självkostnadspris och varierar mellan 500:- – 1.500:- beroende på vad som ska skickas och hur långt bort. Leveranstiden står oftast i produktspecifikationen.

VIKTIGT! När det gäller skador på barnmöbler och barnsängar som skickas till er från oss med DHL, Posten eller LGT Logistic eller anna speditör OCH emballaget är skadat när ni mottager varan vid utkörning till er tomtgräns, MÅSTE detta meddelas Chauffören som lämnar varorna. Chauffören måste även skriva på fraktdokumenten att det han lämnar kan vara skadat p.g.a. av yttre emballage -påverkan (Skada på emballaget). OM detta inte är gjort godkänner vi inte eventuella reklamationer på varorna.

Det finns två olika sätt att få aviseringen på; SMS-avisering till din mobiltelefon eller via mail! Det är viktigt att du skriver in ditt mobilnummer och INTE hemtelefonnummer när du lägger din order.

SMS-avisering: Samma dag ditt paket anländer till DHL´s eller Postens serviceställen skickas en SMS-avi till det mobilnumret som du har angivit. För att lösa ut din beställning ta med dig mobiltelefonen med det sparade sms-aviseringen och din legitimation till det anvisade servicestället. Genom att välja SMS-avisering förkortar du leveranstiden av din beställning med minst en leveransdag.

Mail-avisering: När ditt paket anländer till utlämningsstället skickas en mail till angiven mailadress, var därför noga med att skriva in rätt mailadress vid beställningen.

Kund äger givetvis fram till den punkt order effektuerats rätt att, utan kostnad för denne annat än prisskillnad på vara, förändra sin order, dock med reservation för av kund beställd vara vilken ej lagerföres. Vid ändring av vara på order gäller det pris som är aktuellt vid tillfället för förändringen. Notera att order som redan levererats ut från vårt system av självklara skäl ej kan ändras.

Avbeställning av order är möjlig utan kostad för kund fram till den tidpunkt ordern effektuerats. Effektuering sker vanligtvis genom att faktura och frakthandlingar skapas. Avbeställning efter det att ordern effektuerats är ej möjlig. Du som kund är i fall vi effektuerat din order i samtliga fall skyldig att mottaga försändelsen.  Avbeställning av icke lagervara vilken köpts eller programmerats speciellt för kund är ej möjlig efter det att vi beställt samma vara från vår leverantör eller programmerat denna vara själva. En avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse härom mottagits från oss. Om du vill makulera en redan skickad order tar vi ut en hanteringskostnad på 300:-

Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen, vilken trädde i kraft 2000-06-01, rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar, dock längst 7 arbetsdagar, från mottagandet. För att begära ångerrätt enligt distansavtalslagen måste produkten befinna sig i obruten förpackning och vara i exakt samma skick som den var när du mottog varan. Återsändande av vara vilken returneras med hänvisning till Distansavtalslagen sker på kunds bekostnad då Distansavtalslagen ej ger kund rätt att begära återbetalning av kostnader för transport eller annan utförd tjänst. Vara skall återsändas emballerad enligt våra rekommendationer. I fall varor man beställt ej kan nyttjas på avsett vis, exempelvis inkompatibilitet, eller i fall då ångerrätt är att anse som förverkad, godkännes ändå i vissa fall återköp. I sådana fall står köparen för samtliga kostnader som uppstår, vanligtvis frakt. I sådana fall innehålles 30% av varuvärdet för att täcka kostnader för hantering av returen. Alla produkter som returneras till oss måste skickas med företagspaket.

Privatpersoner har enligt konsumentköplagen tre (3) års reklamationsrätt oavsett vilken garantitid som gäller på en vara. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Det är vid reklamation efter garantitidens utgång köparen som skall påvisa att fel man anmärker på fanns redan vid leveranstillfället.

För support eller annan form av användarstöd av allmän karaktär eller vid fel på vara som ej kan hänföras till garanti eller reklamation hänvisar vi i första hand till respektive tillverkare eller serviceställe.

Vi förbehåller oss för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga i vårt sortiment förekommande artiklar och tjänster. All bildinformation på våra sidor skall ses som illustrationer, och vi kan ej heller garantera att bild återger varans exakta utseende samt beskaffenhet.

Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist mellan två eller flera företag avgöres som regel i domstol.

Order som läggs i annan persons namn utan medgivande polisanmäls.Det är endast personer som är folkbokförda på den angivna betalningsadressen som kan expedieras. Detta gör vi för att skydda dig som kund och oss själva mot bedrägerier.